۵/۲۷/۱۳۹۲

چند نتیجه سیاسی اقدام نظامیان مصر در برخورد با اخوان المسلمین

چند نتیجه سیاسی اقدام نظامیان مصر در برخورد با اخوان المسلمین 

1. نظامیان مصر با سرکوب تجمعاتی که رفته رفته در حال کم رنگ شدن بود، جانی دوباره به آن بخشید. اکنون انگیزه تجمعات وسیع تر بسیار بیشتر شده است و....

2. ارتش با این اقدام خود، اخوان المسلمین رو به یک نیروی مظلوم در افکار عمومی مصر و جهان تبدیل کرد که بعدها سرمایه ای برای اخوانی ها بخصوص در دنیای اسلام برای یک جهش دیگر خواهد شد.

3. این اقدام ناسنجیده ارتش ممکن است مصر را به پرتگاهی بکشاند که ته آن سوریه ای شدن مصر است. بصورتی که اگر اخوان دست به اقدامات خشونت آمیز متقابل بزند هیچ چیز قابل پیش بینی نیست.

4. اگر محمد مرسی بر سر کار بود تصور می کنم تا به امروز مصری ها به بی لیافتی و به کفایتی آنها تا حدود زیادی اقناع می شدند. اما دستگیری و خلع قدرت مرسی اولا از وی یک قهرمان در نزد بسیاری از مردم مصر درست کرد و در ثانی ممکن است در آینده اخوانی ها باز هم به عنوان ناجی برای قسمتی از مردم مصر شناخته شوند. یعنی آنها خطری در کمین خواهند بود.

5. ارتش مصر که تاکنون به عنوان یک نهاد نسبتا مستقل در انقلاب مصر عمل کرده بود از این به بعد اعتبارش در نزد افکار عمومی مصر و جهان کاهش می یابد و در تحولات سیاسی و بی ثباتی های احتمالی دست بالا را نخواهد داشت.


August 15 2013

هیچ نظری موجود نیست: