۵/۲۷/۱۳۹۲

وقتی هموطنان عرب در روی چاههای نفت نشسته اند اما در فقر زندگی می کنند!

چند روز پیش پستی در یکی از صفحات زرد فیس بوک ( فارسی زبان) دیدم که عکس سگی که کلاه و شال مخصوص عربها بروی سر آن انداخته شده بود، همراه با متنی توهین آمیز به عربها، در آخرین لحظه ای که پاک نشده بود 14 هزار لایک خورده، نزدیک سه هزار بار به اشتراک گذاشته شده بود و 2500 نفر درباره آن نظر داده بودند. واقعا برایم عجیب بود!

ملتی که کوچکترین نقد، متلک یا شوخی یا تمسخر در مورد نام ایران را نمی پسندند چراوقتی پای تمسخر هم مینهان عربش که به زبان دیگری صحبت می کنند، می آید اینجوری ساکت می نشینند؟ اما اکنون همگی آماده دفاع از نام ایران هستند؟

چرا فکر می کنید وقتی هموطنان عرب در روی چاههای نفت نشسته اند اما در فقر زندگی می کنند! تقریبا همه ی هم زبانهایشان در آنسوی مرزهای ایران، مرفه زندگی می کنند! و از طرف ما نیز اینجور مورد تمسخر و استهزاء قرار می گیرند، نباید دنبال جدا کردن سرنوشتشان از ایران باشند؟

چقدر به سیاستهای تبعیض آمیزی که از زمان رضا شاه تاکنون در مورد زبان، فرهنگ و رفاه و .... مردم عرب شده اعتراض کردیم! بسیاری از عزیزان عرب در همین چند ساله ی گذشته بدون هیچ دادگاه و حداقل حقوقی که برای زندانیان سیاسی لااقل رعایت می شود از ماداران و خانواده هایشان جدا شده و به چوبه دار یا زندانهای طویل المدت سپرده شدند اما صدایی از ما در نیامد! چه بسا خوشحال شدیم که جمهوری اسلامی خوب از پس تجزیه طلبان برآمد!

برای همبستگی بیشتر در ایران باید بدانیم همه چی به رفتارهای خود ما بر می گردد اگر رفتارهای تبعیض آمیز حکومت، از اراده ما خارج است رفتار و علمکرد خود ما در حوزه اراده امان است و می تواند پلهایی برای تقویت همبستگی باشد.


May 26  2013

هیچ نظری موجود نیست: